2022. február 18., péntek

Kerti napló: 2022.02.18.

A Facebook-os oldalon már írtam róla röviden, hogy idén majdnem minden készen áll már így, szezon elején a veteményesben arra, hogy nekiálljunk a kertészkedésnek. Valahogy az eddigi években mindig túl későn kaptunk észhez, vagy ha bele is kezdtünk volna, valami elvonta a figyelmünket és energiánkat róla, mert másban kellett helyt állnunk. De előző évben a veteményes felét sikerült gyommentesen tartani és mulcsolni, a másik felét meg parlagon hagytuk, de folyamatosan szedtük ki a gazokat.
Ősszel (és aztán pedig a nagyon enyhe téli napokon is) elkezdtem ásóvillával fellazítani az egész területet, amin aztán lótrágya, szalma és rengeteg eperfalevél réteget terítettem szét. Az a célom, hogy a tavasz második felére ezek a rétegek a tartós meleg hatására szépen elkezdjenek humusszá átalakulni, kvázi helyben komposztálódni és így táplálni a talajt.
Lótrágya és szalma került az ásóvillával fellazított talajra

A napokban pedig vetettem el borsót és retket, és ahogy széthúztam a magok tervezett helyén a talajtakarót, örömmel láttam, hogy a folyamat megindult, a homok nedves a rétegek alatt és szép sötétbarnás színe kezd lenni. Amikor még ilyen friss a mulcs és nincs még sok centiméternyi humuszréteg az ágyásokban, addig magvetésre azt a technikát alkalmazom, hogy széthúzom egy kis árokként a talajtakarót és ezt feltöltöm komposzttal. Ebbe a porhanyós, finom textúrájú alapba már nyugodtan lehet vetni a magokat, nem tűnnek el, és a fényigényes fajtákat is lehet így helybe vetni.
Földben a borsó első vetése

Mindeközben persze nem bírtam magammal és megkezdtem a palántanevelést is (karalábé, korai káposzta, paprika, salátauborka, tépősaláta, hagymafélék és védőnövényként büdöskék). Ezt még jelenleg kénytelen vagyok a lakásban és a teraszunkon végezni, mert a fóliasátrunkat egy nagyobb vihar szanaszét szaggatta, és az új fóliát majd csak az elkövetkezendő napokban, 1 hétben lesz időnk felrakni. De azt mondom, hogy még ezzel sem vagyunk elkésve. Egyébként is sok teendő van még, mert a kertnek a hátsó, elöregedett, szétszakadt, megrogyott kerítésszakaszát ki kell cserélni, hogy ne járkáljanak be se renitens tyúkok, se őzek kártékonykodni.
Így tudunk magot vetni a mulcsolt talajba

Idén kellő magabiztossággal vágok neki a szezonnak, ugyanis végre találtam egy remek kertészkedéssel foglalkozó könyvet, ami kézzelfogható és a gyakorlatban is könnyedén használható ültetési tervvel segít abban, hogy minél többfajta zöldséggel megpróbálkozzak. Ha valakit érdekel, nagyon jó szívvel ajánlom Krumpach Erzsébet - A bőség kertje című könyvét, amely nagyon hasznos, érthető és egyszerű módon vezeti végig az olvasót az ásás és kapálás nélküli veteményes kialakításán.

Nincsenek megjegyzések: