2014. október 17., péntek

Sütőtök krémleves és muffin

Világ életemben hidegrázásom volt a tökféléktől, hiába készíti édesanyám állítólag világbajnok módon a tökfőzeléket, és ősszel hiába lengte be mindig a lakást a sütőben sülő sütőtök :) nagyon finom illata - mert tagadhatatlan, hogy annak az illata valóban szuper, én mégis egy kiskanálnyi kóstolásra is alig bírtam magam rávenni évekig, végül feladtam.
A hét elején viszont igencsak elkezdte piszkálni a csőrömet a dolog, hogy ősszel szinte ez az egyik legolcsóbb alapanyag a piacokon, ráadásul mondhatni semmiféle erőfeszítéssel, gond nélkül tudnánk termelni is a kertben magunknak, valahogyan csak ' meg kellene szeretni ezt a sütőtököt. Eme felindulásból vettem is egy közepes méretű, másfél kilós példányt. Gondoltam, a krémleveseket imádom, a muffint imádom, kezdjük a kísérletezést ezzel a kettővel. Ha akkor sem szeretem meg, ha saját fűszerezéssel készül, akkor tényleg nem próbálkozom vele többet. Nos, a krémleves elkészült (igyekeztem a kedvenc hagymakrémlevesemhez közelíteni az ízvilágot), a muffin megsült, és azt kell mondjam, hogy jó lett mindkettő. Nem lesznek rendszeres szereplői az életünknek, de már csak a lovakra való tekintettel is (szeretik ugyanis!) jövőre a veteményes egy sarkában megpróbálkozunk a termesztésével. És akkor jöjjön a két recept!

Sütőtök krémleves (négy személyre)
1 közepes sütőtök (kb. 1 kg)
1 l húsleves alaplé (vagy víz+leveskocka)
1 dl tejszín
5 dkg vaj
kakukkfű, rozmaring
só, bors

A sütőtököt félbevágom, kanál segítségével kimagozom, majd 220 fokos előmelegített sütőbe teszem alufóliával lefedve (hogy hamarabb puhuljon meg). Addig kell sütni, míg a belseje egészen puha nem lesz, nekem ehhez 30 perc kellett. Az alaplevet egy lábasban elkezdem melegíteni (ha nincs éppen otthon a fagyasztóban húsleves, akkor sima vízzel dolgozom, és később hozzáadok egy húsleves kockát), hozzáadom a puhára megsült, héjától megszabadított sütőtök húsát, és felforralom. Ha forr, lejjebb veszem a hőfokot, és egy botmixer segítségével teljesen homogénre pürésítem a hozzávalókat. Ezután fűszerezem sóval, borssal, kakukkfűvel és rozmaringgal, majd hozzáöntöm a tejszínt és jól elkeverem. Hogyha ezzel megvagyok, eloltom a gázt, és a még forró levesbe beleteszem a vajat is, amit olvadásig kevergetek benne.
Tálaláshoz a kimagozásból visszamaradt tökmagokat megpirítva lehet rászórni, de én most nagyon rákattantam a pirított hagymára, amit legutóbb az Aldiban szereztünk be (egyszer megpróbáltam házilag is, nem bonyolult, csak egy tisztességes mennyiséghez órákon keresztül kellene az adagokat kisütögetni), úgyhogy mi most azzal ettük, de rendszeres befutó nálam a levesgyöngy is.

Sütőtökös muffin (12 darab)
25 dkg sütőtök
2 tojás
15 dkg liszt
10 dkg cukor
10 dkg vaj
1 csomag sütőpor
1 nagy csipet szódabikarbóna
csipet só
fahéj
mazsola

A megsült sütőtök belsejéből 25 dkg-nyit kikaparok, és az olvasztott vajjal, valamint a két tojással botmixerrel krémesítem. Egy másik tálban kimérem a száraz anyagokat: liszt, cukor, sütőpor, szódabikarbóna, fahéj, mazsola, és a két tál hozzávalóit összekeverem. 200 fokos sütőben körülbelül 20 percig sül, tűpróbával ellenőrzöm.

Nincsenek megjegyzések: